فرمانداری مبارکه
خانه
1396/02/12 دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی
دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی

دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی

به منظور بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های فضای مجازی به ویژه شور انتخاباتی، افزایش مشارکت مردمی در انتخابات، مقابله با تخریب و شائبه‌افکنی علیه نامزدها، ضابطه‌مند کردن استفاده از فضای مجازی و تسرّی قوانین و مقررات انتخاباتی به فضای مجازی  در انتخابات و به‌استناد قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم رایانه‌ای و همچنین در اجرای مصوبه بیست و هفتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی که طی شماره 2161/27/م مورخ 24/11/1394 ابلاغ گردیده است ، دستورالعمل فعالیت تبلیغاتی انتخابات در فضای مجازی مشتمل بر 16 ماده و 5 تبصره به شرح ذیل جهت اجرا ابلاغ می گردد.

ماده 1 – تعاریف :

1-1- تارنمای اینترنتی: وب‌سایت و وبلاگ‌های اشخاص حقیقی و حقوقی در فضای مجازی

1-2-محتوای تبلیغاتی:هرگونه محتوای استفاده شده برای تبلیغات (اعم از تبلیغات له و یا علیه کاندیداها،نظرسنجی،افکارسنجی) در فضای مجازی در هریک از قالب های متن ،عکس،صوت،ویدئو و نظایر آن.

1-3- رسانه های ارایه تبلیغات: انواع رسانه های ارتباطی در فضای مجازی که ازطریق آن تبلیغات منتشر می شوند و نظیر وبسایت و وبلاگ ، کانالهای شبکه های پیام رسان (صوتی،متنی،تصویری و ویدئویی) و نظایر آن

1-4-انتشار دهنده محتوا: مجموعه ای که به جامعه ای از مخاطبین تبلیغاتی دسترسی دارد و از طریق رسانه های مختلف می تواند تبلیغات را در اختیار مخاطبین قرار دهد.سرویس دهندگان اشتراک گذاری ویدئو،دارندگان پانل کوتاه ، صاحبان کانالها و صفحات شبکه های اجتماعی ، تارنماهای اینترنتی پرمخاطب و نظایر آن مثالهایی از منتشرکنندگان محتوا هستند.

1-5-محصول تبلیغاتی: عبارت است از خدمتی که انتشار دهنده محتوا به نامزدها ارایه می کند نظیر ارسال تعداد خاصی پیامک ،انتشار محتوا در وبسایت پربیننده و ....

1-6-بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور(بیتاک): بستری است ارتباطی میان مردم ،حاکمیت ، نامزدهای انتخاباتی و انتشار دهندگان محتوای تبلیغاتی،برای ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی و آگاهی از فعالیت های تبلیغاتی در این فضا

ماده 2 – تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی محدود به مواعد مقرر در قوانین و مقررات مربوطه است و هرگونه فعالیت تبلیغاتی انتخاباتی خارج از زمان مجاز و قانونی در این فضا ممنوع می‌باشد.

ماده 3-نامزدها و طرفداران انها به هیچ وجه مجاز به تبلیغ علیه نامزدهای دیگر در فضای مجازی نبوده و تنها می توانند شایستگی های خود یا داوطلب مورد نظرشان را مطرح نمایند.

ماده 4-نشر محتوای مجرمانه نظیر هرگونه توهین ،تهمت ،افترا،انتشار اسرار(ازجمله از سوی نامزدها و طرفداران آنها)مطابق قانون مجازات اسلامی و قانون جرایم رایانه ای در فضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفین طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

ماده 5-رسانه های ارائه تبلیغات و انتشار دهندگان محتوا به منظورفعالیت های تبلیغی انتخاباتی باید در سامانه ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی به نشانیwww.samandehi.ir  ثبت شده و نسبت به دریافت نشان یا شناسه مربوطه اقدام گردد.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور، حداکثر ظرف دوساعت نسبت به پاسخگویی به درخواست نشان یا شناسه ذکر شده اقدام نماید. در غیر اینصورت ثبت نام در سامانه مذکور ملاک خواهد بود.همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است فهرست انتشار دهندگان و رسانه های ارائه تبلیغات ثبت شده را به صورت برخط در اختیار وزارت کشور قرار دهند.

ماده 6-نامزدهای انتخاباتی و ستادهای انتخاباتی آنان بایستی کلیه فعالیت های تبلیغاتی خود را در فضای مجازی در بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور(بیتاک)ثبت نمایند.در غیر این صورت تحلف انتخاباتی شناخته شده و مطابق قانون با آنان رفتار خواهد شد.

ماده 7-نامزدهای انتخاباتی و ستادهای آنان صرفا از رسانه های ارائه تبلیغات ثبت شده در ساماندهی ،برای تبلیغ انتخاباتی استفاده نموده و بایستی نسبت به چارچوب تبلیغی مورد توافق (در توافقنامه یا قرارداد) خود با ارایه دهنده محتوا ،در بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور(بیتاک) اقدام نمایند. هرگونه فعالیت تبلیغی خارج از چارچوب تبلیغی ثبت شده در سامانه بیتاک تبلیغاتی تلقی شده و مطابق قوانین و مقررات مربوطه با آن برخورد خواهد شد.

ماده 8-بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور باید زمینه ای فراهم نماید تا مجری و ناظر انتخابات بتوانند نظارت لازم را بر تبلیغات در فضای مجازی صورت دهند و نسبت به بررسی محتواهای تبلیغاتی مربوطه اقدام نمایند.طبعا باید تمهیدات لازم جهت استناد مستندات در این بستر فراهم گردد.

این بستر همچنین باید شرایطی فراهم نماید که مردم با مراجعه به آن رسانه های ارایه تبلیغات نامزدها را به آسانی شناسایی نمایند.این بستر باید ارتباط تعاملی بین مردم و مجری انتخابات را نیز برقرار کند.ستاد انتخابات کشور موظف است نسبت به معرفی این بستر و امکانات آن به مردم اطلاع رسانی لازم را به عمل آورد.

تبصره:کلیه اطلاع رسانی های رسمی ستاد انتخابات کشور به کاندیداها و انتشاردهندگان محتوای تبلیغاتی از طریق سامانه بیتاک نیز انجام خواهد شد.

ماده 9-انتشاردهندگان محتوا موظفند محتوای تبلیغاتی منتشر شده را مطابق دستورالعمل مربوطه در اختیار ستاد انتخابات کشور قرار دهند.ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخاباتی استان ها موظفند وفق قانون و مقررات اقدام نموده و در مواردی که جرمی صورت گرفته باشد مراتب را به مقامات قضایی اعلام نمایند.

 

ماده 10 – تولید محتوا توسط نامزدها و طرفداران آنها و هر شخص حقیقی و حقوقی                                 در رسانه های معاند ، ضد انقلاب و فیلتر شده و همچنین باز نشر مواردی که منشاء آن رسانه های مذکور می باشد توسط نامزدهای انتخابات و هواداران آنها در تارنمای رسمی نامزد                                                      و یا هر یک از رسانه های ارائه تبلیغات وی ممنوع است . نامزدها برای انتشار مطالب خود مجازند در چارچوب قوانین و مقررات ، در رسانه های ارائه تبلیغات ثبت شده در بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور ( بیناک ) اقدام نمایند .

ماده 11 – در صورتی که مطالبی علیه یک نامزد در تبلیغات رسمی نامزد دیکر یا هر یک از                  رسانه های الکترونیک و شبکه های مجازی انتشار یابد ، شاکی مراتب را به صورت مستند ظرف 18 ساعت پس از انتشار به ستادهای انتخابات استانداری ها یا فرمانداری ها و نیز هیات های نظارت اعلام نماید . ستادهای انتخابات مکلفند وفق قوانین و مقررات مراتب را به رسانه مزیور اعلام نموده و رسانه مزبور مکلف به نشر فوری آن در اولین زمان ممکن است .                                     مفاد این ماده نافی حق طرح شکایت در مراجع قضایی نمی باشد .

ماده 12 – طبق قانون جرایم رایانه ای هرگونه دسترسی غیر مجاز ، ایجاد اختلال و تغییر غیر مجاز محتوای رسانه های ارائه تبلیغات متعلق به نامزدهای انتخاباتی جرم محسوب شده و در صورت تغییر غیر مجاز در محتوای رسانه های ارائه تبلیغات یک نامزد ، وی مکلف است بلافاصله موضوع را به هیات اجرایی و هیات نظارت شهرستان مربوطه به صورت مکتوب اطلاع رسانی نموده و در صورت امکان رفع مشکل ، نماید و مراتب را از طریق رسانه های ارائه تبلیغات خود به عموم اطلاع رسانی نماید .

ماده 13 – تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی با استفاده از امکانات فضای مجازی متعلق به وزارتخانه ها و ادارات ، شرکت های دولتی و موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و شرکت ها و سازمانه های وابسته به آنها و نیروهای مسلح و کلیه نهاد ها،پایگاهها و موسساتی که از بودجه عمومی(به هر مقدار)استفاده می کنند یا دارایی یا بخشی از دارایی آنان از اموال عمومی است و همچنین در اختیار گذاشتن این فضاها ممنوع بوده و مطابق قانون جرم محسوب می شود.

تبصره 1-ممنوعیت فوق شامل برخورداری یکسان نامزد های انتخابات ریاست جمهوری از امکانات مزبور در چهارچوب دستورالعمل کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نمی باشد.

تبصره 2-دستگاههای یاد شده در متن این ماده حق تبلیغ برای نامزدهای انتخاباتی در فضاهای مجازی متعلق به خود را حتی به صورت درج آگهی ندارند.

ماده 14-احزاب و گروههای رسمی،رسانه های رسمی دارای مجوز،تشکلهای سیاسی و ائتلافها در صورت انجام فعالیت تبلیغی انتخاباتی در فضای مجازی مکلف به رعایت مقررات مربوط به نامزدها که در این دستورالعمل تصریح شده است ، می باشند.

ماده 15-مسئولیت حسن اجرای این دستورالعمل بر عهده ستاد انتخابات کشور است که تخلفات و جرایم انتخابات در فضای مجازی(بر طبق مواد 2 تا 14 این دستورالعمل)را جهت رسیدگی فوق العاده و خارج از نوبت،طبق قانون انتخابات،حسب مورد به هیاتهای اجرایی،نظارت و مراجع قضایی ذیصلاح اعلام می نماید.بدین منظور کمیته ای متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه های کشور،اطلاعات،فرهنگ و ارشاد اسلامی،نیروی انتظامی و نمایندگان هیات های مرکزی نظارت بر انتخابات مطابق این دستورالعمل بر تبلیغات نامزدهای انتخابات در فضای مجازی نظارت نموده و پس از رسیدگی به گزارشات رسمی و مردمی از وقوع تخلف انتخاباتی،مراتب را به ستاد انتخابات کشور اعلام و ستاد مطابق ضوابط قانونی اقدام خواهد نمود.در استانها نیز کمیته های استانی با اعضای متناظر کمیته فوق تشکیل که پس از رسیدگی به گزارشات تخلفات انتخاباتی در آن استان ، نتیجه را به کمیته فوق در ستاد ارسال می نمایند . بستر یکپارچه تبلیغات انتخابات کشور می بایست برای ثبت بازخوردهای مردمی در خصوص تخلفات تبلیغاتی مصرح در مواد اشاره شده و زمینه های لازم را پیش بینی نموده و ضمن فراهم نمودن امکان دسترسی به سامانه بیناک برای هیات های مرکزی نطارت ، بستر دریافت گزارشات لازم و مور نیاز از این بازخوردها را جهت تصمیم گیری برای مراجع ذیربط پدید آورد کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور مکلف است تمهیدات لازم جهت اطلاع رسانی به دست اندار کاران و مردم را فراهم نماید .

ماده 16 – کلیه دست اندار کارن برگزاری انتخابات ، نامزدها و طرفداران آنها ، احزاب و گروه های رسمی ، رسانه های رسمی دارای مجوز و همچنین کلیه دستگاه ها ، نهادها و موسساتی که به هر مقدار از بودجه عمومی استفاده نموده یا دارایی آنها از اموال عمومی است مکلف به رعایت این دستورالعمل می باشند .

تعداد بازدید: 272
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به استانداري استان اصفهان ميباشد.
Powered by DorsaPortal